Edukacja prowadzona we wczesnych latach dziecka, przede wszystkim w przedszkolu, ma ogromny wpływ na dalszy rozwój człowieka. Badania naukowe wskazują na wyraźny związek między nauczaniem przedszkolnym, a przyszłymi osiągnięciami. Umiejętności, które dzieci wyniosą z przedszkola, procentują w szkole. Badania kompetencji dzieci na progu szkoły podstawowej wskazują, że czytanie, pisanie i liczenie rosną wraz z długością stażu przedszkolnego. Najlepsze wyniki osiągają dzieci, które poszły do przedszkola w wieku lat 3, najsłabsze te, które trafiły tam po ukończeniu lat 6. Wiek 3-5 lat to okres największych możliwości poznawczych. We wczesnym dzieciństwie kształtują się umiejętności społeczne, werbalne i emocjonalne, niezbędne w dalszej karierze szkolnej i zawodowej. Okres ten, przez Alberta Schweitzera (lekarza, jednego z najwybitniejszych wychowawców młodego pokolenia), nazywany był "czasem siewu", gdyż to co w tych latach posiejemy, w następnych (odpowiednio pielęgnowane) wyda plon.